Sunday, August 7, 2011

Makanan Paling Aku Idam2 kan pada Bulan RamadHan at my Hometown

SaLam

mak aihh..pjg nyer tajuk n3...biase la kalau da pose2 nih...sume nak...tmbah2 pasal MAKANAN....ffuhhh dugaan btul...nafsu kene pandai control..nnti menjadi2 taw...aippp!!!

okeh ...di petang ramadhan yang mulia ini...aku nk berceritera sikit pasal makanan feveret aku kalau aku balik kampung aku kat TERENGGANU...okeh...sy org Terengganu (tetba)

Aku duk belah Besut...bandar Jerteh...dkt sempadan gan Kelantan...sbb tuh kalau aku cakap...slanga aku mIx....ganu+klate...so xperlu nk tipu2 aku...sbb aku mmg akn fhm 2 versi bahase ini....okeh!

Kalau balik Kampung....ade laa beberapa menu bukak puase yang aku suke...ada yang kene my super MAMA masak kan...xpun yg kedai punyer...yg kedai pun...hanya kedai terpilih taw...sbb kdai tuh jer yg sedap...n jual time bulan puasa jerk.

Menu Wajib yg my super MAMA kene masakkan :
  1. Bubur Lambuk (Versi Terengganu)
 ..# lebih kurang cmnih laa bubur lambuk terengganu #..

 Aku hanya terima n suke bubur lambuk versi terengganu je k...yang ader pucuk midin, daun kadok, daging, tulang n sewaktu dgnye...sbb aku penah rase yang aku beli kat bazaar mase aku duk kl...lain sgt rase....xnak...xnak..aku ingatkan dulu..bubur lambuk nih sama jerk..tp mama aku ckp la...e2 versi terengganu punyer..mner nak ader jual kat kL..hmmm...nk yg ganu punyer....mama aku pun belajar dr maktok aku...maktok aku wat triple2 sedap...sbb maktok ske letak sotong udang..mama aku suke letak tulang n daging...best jgk...

Bubur lambuk nih sedap dimakan dgn ikan bilis goreng n acar timun...pergghh sedapp beb...xpun gan paru goreng...maakk aihh..kecur air liur..

       2. Sotong Sumbat (Ketupat Sotong)

 ..# nih laa sotong sumbat...aku suke warne pink mcm nih #..

Perghh yang nih kalau dapat...mmg heaven lar...kalau mood mama aku okeh n kerajinan dye terserlah...untung laaa kami...sbb yang nih mmg sedap sgt k...aku pun xreti2 nak buat...he he he he...yg nih pun one of makanan tradisi terengganu taw..tempat lain mmg xkan ader...kelantan punyer versi lain....terengganu punyer lagi best!!!...Nak masak nih kene pakai sotong yang besar2...sbb nnti senang nak sumbat gan pulut...sotong kan mhal, so mmg jenjarang laa dpt buat sndirik....

3. Ayam Percik

..# fuuhhh ske yg warne mcm nih #..

Yang nih..kalau boleh ari2 aku nk suh mama aku buat...sebenarnya aku suke kuah dye jerkk..hehehehe...dulu slalunye mama aku beli jerk ayam percik...tp disbbkan aku n adik aku gile ayam percik...so mama aku pun buat sndirik..sbb kalau beli..dye kasi sikit jerkk kuah nyer...he he he he he

Menu Wajib yg kene beli kat Kedai :

1. Kerabu Perut

wahh...yang nih...sebenarnyer aku sorang jerk yg suke sgt makan...ha ha ha ha ha sbb org lain..kalau xder pun xkisah...kalau aku...selg xdpt...duk sebut2...so mama aku mls nk dgr...dye akan beli kat kedai jerk...sbb mls nk buat...he he he...




2. Sipoot Sedut Masak Lemak cili Api

surppp....suurrpppp...duk sedut sepoot...hi hi best woo...tp aku ske sepoot yg besar2..kat kg aku stail sepoot kecik2..ssh nk sedoot...masak plak gan keladi..mmg syiok r...yang tuh kat KL byk...tp cair jerk...xpekat...Menu nih mmg Mama aku xpenah masak pon..sbb xreti masak sepoot...so better beli jerk...yg mkn pun..aku n abg aku jerk..adik aku takut sepoot ...ha ha ha ha...




Haa...e2 je laaa makanan feveret aku time bulan pose kat kg aku....kalau aku balik mmg aku akan suruh mama aku buatkan...n cr kat kedai...hi hi hi..mama aku layan kan jerk...sbb anak dara dye nih jarang dpt bukak pose kat kampung...tp tang sotong sumbat tuh...mmg jarang mama aku buat...tp kali nih aku nk jgk suh mama aku buat...nnti aku yg akan beli sotong2 besar e2 semua..he he ehe...nnti bleh buat kat umah sewa...

Sebenarnya aku duk cerite pasal makanan fexeret aku segala bagai nih sbb aku ...

NAK BALIK KAMPUNG 9 OGOS 2011
 yeeehaaa....1st time balik drive gan member...slalu nek bus jerk...

DOAKAN KAMI SELAMAT SAMPAI DAN KEMBALI YERRR...


:: Terima Kasih ::

:: Drop your comment here :) ::