Wednesday, June 6, 2012

Bila TAYAR wat Hal .... adus!

Assalamualaikum

Entry dalam draft dah berkepuk-kepuk...mood nak wat entry dtg menunjah-nujah.
Pada 28 april yag lalu....ceh ingat jerk date.... 

Start enjin kete tanpa rase bersalah....selamber badak jerk tekan minyak kuat2 sbb nak balik rumah cepat-cepat...Tapi Allah maha mengetahui, terpandang kat meter minyak...alamak, minyak 1 bar plus dah kelip-kelip...dalam hati, nak isi ker x, nak isi ker x? ahh isi je la...kan mampus kete tepi jalan x ke naya...dahla nak maghrib... berlenggang p bayar minyak then tetba mase nak patah balik ke kereta, mata aku terpandang ......................... 

oh!my english, apsal kereta aku cam x stabil...cam senget sebelah...aku tgk TAYAR dah xde angin...dah xde sangat2 hokeh! n sangat merbahaya kalau bawak laju-laju dalam keadaan macam tuh tapi tadi tuh? cemane.... Allah masih sayangkan aku....huhuhu syukur sebab selamat sampai kat pam minyak...and syukur sbb Allah gerakkan hati aku untuk isi minyak...cuba bayangkan kalau aku x jadik behenti isi minyak...confirm aku akan teruskan perjalanan tanpa perasan yang tayar aku dah macam nak tercabut dr rim nye...uhu takutnye!

Aku sedikit kecuakkan di situ...dalam hati ckp " xpe nnti nak isi angin laa pas isi minyak " walaupun kalau tgk pada keadaan tayar yg leperrrr jerk...macam pancit jerk nih! aku pun p kat pam angin...ya allah, pam tuh rosak, meter xnaik...adus, aku da panik... dlm hati duk pk " cmne nak tukar tayar nih...nak call sape" Dalam pada aku duk kalut tuh, aku nampak kat depan kete aku ade drebar teksi tgh lap2 kete dye...aku pun dgn muke selambe pegi tanye uncle cine tuh...aku mmg tanye direct terus...sbb aku tahu aku sorang kat stu plus dah nak malam...kawasan airport sape la yg ade kan... alhamdulillah uncle tuh sangat baik...dye pinjamkan air  compressor dye untuk masukkan angin dalam tayar kete aku...

Tayar kete aku pancit, maybe kene mende tajam kot sbb agak besar jgk lubangnyer..tapi uncle tuh kate sempat nih nak bwk pegi bengkel...aku pun cepat2 gerak..aku hulur duit kat uncle tuh...sbb aku rase sangat2 terhutang budi ngan uncle tuh..aku taw kalau dye tak tolong...aku akan terus kat situ...uncle tuh tolak, dye ckp dye tolong ikhlas....Thanks Uncle :)

 :: Tayar yg pancit ::

 :: Pancit suda ::

:: Tayar Spare ::

Aku nak g bengkel..tapi tgk jam, adus kedai da tutup....aku amik keputusan pegi next pam minyak n tambah angin lagik then aku balik umah....aku tegar yg esok harinya confirm aku akan bermandi peluh sbb kene tukar tanya spare, malam tuh aku da google2 bagai cara nak tukar tayar kete...heheheh dlu xmo blaja, bile kene batang idung sendirik bru padan muke...esok aku bwk kete ke bengkel!

The moral of the story :

1) Jangan Panik bile nampak tayar kereta anda  pancit...cool and rilek wlaupun dlm hati tuhan jer taw.

2) Aku rase Air  compressor  sangat penting hokeh! bile pam angin rosakk. Aku da siap beli satu utk kecemasan.

:: Nih la rupe Air  compressor tuh ::
:: Pic from watermark di atas gambar tuh yer ::

3) Kite as pompuan kene tahu jugak cara nak tukar tayar...cuba sekali jerk testing...bkn sekadar bace dlm blog or buku...tp kene cuba praktikkan...sbb bile aku bace nampak senang,amik kau bile bukak sendiri...bleh pengsan wooo...sangat laaa penat, ketat and berat..

Klik SINI kalau nak tahu cara-cara nak tukar tayar...saya mmg nak share supaya semua orang tahu, Thanks Hanis Zalikha sbb buat entry tersebut...hehehe ianya sangat-sangat membantu :)

Please Take Note yer wahai wanita / Perempuan sekalian alam.


:: Terima Kasih ::

2 comments

siti_naqiah delete Wednesday, June 06, 2012 3:54:00 PM

saye pon xreti tukar tayar..ayoyo @_@

NugRuL SakuRa delete Wednesday, June 06, 2012 7:24:00 PM

@siti : kene praktik tuh...bahaya kalau sorang2 kene..hehehe

:: Drop your comment here :) ::