Saturday, March 9, 2013

Karipap oh Karipap

Assalamualaikum

Hari ini aku nak cerita sikit mengenai keterujaan aku apabila dapat menghasilkan sejenis....sejenis kuih tempatan yang pada pandangan aku buat pertama kali nya aku akan fikir memang spesis kuih ini takkan terhasil dari air tangan aku yang sedikit gebu nih...hehehehe ceh...intro yang agak kepoyoan di situ.. ahaks!

Okeyla... Dulu aku suka makan kuih nih taw...pastuh jadik xsuka sebab selalu beli dapat yg inti kosong takpun sikit sangat intinya..kembangnya semangkuk gitu..tapi kosong kosong kosong...aku mmg pandang sipi la kewujudan kuih nih kalau aku p memane kedai...takpun aku akan tanye kat makcik yang jual tuh." inti ape nih??" kalau makcik tuh jawab inti kentang..mmg aku takkan beli la...sbb aku dah boleh agak keperatusan isi kentang tuh 20 % je kat dalam tuh..wohahaha banyak songeh plak kau nih kan!

Tapi kan ade la suatu hari tuh...aku teringin sangatttt nak makan kuih tuh tapi tak teringin nak beli pun sbb aku belum jumpa yang menambat hati aku...so, aku sesaje usha resepi-resepi dalam google nih...idak ler susah sangat nak buatnyer kan... so, aku gatal2 tangan nak try buat sendiri...walaupun keyakinan aku tahap tuh 40% je sebab? aku memang lemah bergurau senda gan tepung-tepung nih...satg jadi nyer gitu-gitu aje..dapur aje yg putih melepak...mampus housemate aku muka jadi warna merah kalau nengok dapur dah tak serupe dapur...ngehngehngeh

So, balik keje... aku ngan gigih godek-godek almari dapur cari bahan nak buat...okeh! semua lengkap...nak buat kuih nih banyak tips and petua yang kene ikut untuk menjadikan ianya terbaik. Aku tekad nak ikut semua tips tuh sbb kalau lah jadi ape yang aku buat tuh..maknanya tak sia-sia usaha aku menghadap 2 3 4 resepi untuk membuat perbandingan.#mcm nak masuk exam dah gaya studynye#

Senyap-senyap je aku buat kat dapur...housemate aku tanye nak buat ape tuh? aku sengih-sengih kat dye...hahahah dah ngupe ape dah..aku kalau boleh tak nak bgtaw awal-awal...bior nmpak rupe kuih tuh dulu baru aku excited nak cite...heheheh kang cite lebih...rupe kuih tuh xde pun..wat malu je -,- . Housemate aku xganggu aku pas aku cite sbb dye konon-konon nak support aku ler..kang kalau dye gelak-gelak ... aku plak majuk, konon down la..kwn xsupport...hahahah #weh..buat kuih je weh#

Akhirnya...alhamdulillah...menjadi hokeh! excited...teruja...rase nak buat banyak-banyak pastuh bagi kat kakak ipar aku, makcik aku dan yang lebih penting nak bg kat mak aku rasa...wahhh...mesti mak aku xcaye ...sbb mak aku pun xpenah buat ...mak aku order yang frozen je siap-siap.hehehe

Bukan nak angkat bakul sendiri ok..hahahaha aku tanya jujur-jujur kat housemate aku...ok tak rase? jadi tak? dye kate jadi...betulll...sama macam kat kedai..ranggup lagi kulitnya.hihihi aku siap bg kwn kerja aku rasa lagi...dye kata beli  kat ner nih...aku ckp aku buat...dye xcaye :( #sedih disitu#



Biorpun hasil dari melipat-lipat karipap tuh kurang menjadi sebab ini merupakan kali pertama aku buat...tapi bagi aku untuk makan sendiri okla kan...orang lain guna acuan dye kan...tapi mestilah kat umah aku xde acuan-acuan kuih nih...hehehehe Yang bestnya aku buat inti ikan...of coz ler...dah nama orang ganu kan...sebab tuh aku ckp teringin nak makan kuih nih dan  xdapat cari kat KL nih sbb aku teringin karipap inti ikan je yang mane kat terengganu je senang nak dapat. Gigih ok gigih merebus, mengasingkan, mengoreng ikan tuh...semuanya berbaloi..hehehe

Antara Tips or Petua yang aku guna adalah :

1) Gaul tepung guna Air sejuk ..mean air daripada Ais.
2) Guna separuh minyak masak separuh marjerin cth 2 sudu minyak masak 2 sudu marjerin di panaskan sehingga mendidih then terus tuang dalam tepung.

Yang lain aku folow resepi macam biasa... Tips tuh untuk buatkan karipap tuh ranggup walaupun dah lama goreng. heheheh amboih...cite pasal karipap dah macam tulis journal kehkehkeh

p/s : Aku baru beli acuan karipap sbb dpt request dari kawan aku nak makan karipap ikan tuh..hehehe



:: Terima Kasih ::

4 comments

Mila Ahmad delete Saturday, March 09, 2013 4:25:00 PM

Lama-lama nanti pandailah kan? Ye dak?

NugRuL SakuRa delete Saturday, March 09, 2013 6:33:00 PM

mila : heheheh insyallah...kene rajin2 buat baru pandai kannn...hehehe

Syahidah delete Sunday, March 10, 2013 10:20:00 AM

yummyyy.. nti buat banyak2.. kalo ade lebih kite jual. hehehe (^________^)

::EIDA:: delete Monday, March 11, 2013 3:06:00 PM

eh eh tadi pun ida bca entry karipap kat bella nye blog. hohohoho.. seronok la korang pandai buat karipappppppp .. ida pandai tunjuk je... ;p


#ida beli bean bag kat parkson Festival Mall. Area bantal2 gitu. Tahun lepas lagi.. ntah ade lagi ke tak.. huhuhuhuh.. tapi ce lah try pergi tgok ;))

:: Drop your comment here :) ::